Sony Mobile laddar för Black Friday

Det amerikanska fenomenet Black Friday infaller alltid fredagen efter Thanksgiving och anses som starten på årets julhandel. Black Friday börjar nu bli ett vedertaget begrepp även i Europa och i Sverige. Enligt Google Trends är sökvolymen i UK på termen ”Black Friday” 3,5 gånger större i år än förra året och intresset ökar på liknande sätt även här i Sverige. Här finns alltså en stor potential för handeln och inte minst har de svenska e-handlarna hakat på Black Friday-trenden.

För Sony Mobile är Black Friday ett bra tillfälle att kicka igång julförsäljningen, både online och offline. Tillsammans med Sony Mobiles globala e-com team har vi under hösten arbetat med att bygga upp erbjudanden och kampanjer för Black Friday i Sony Mobiles Xperia Store. En stor mängd creatives har tagits fram för att driva budskapen. Parallellt har vi lagt upp kampanjplaneringen för köpt media i sociala kanaler, vilket vi också hjälper Sony Mobile att genomföra. Under den intensiva Black Friday-perioden och den kommande julhandeln kommer resultat och data att följas noggrant av våra strateger, och kreativa budskap och mediaköp anpassas beroende på hur de presterar.

Kampanjerna kommer att gå i samtliga Sonys kanaler, utöver Xperia Store och sonymobile.com är det främst Facebook, Instagram och Sony Mobiles appar Xperia Lounge och Social Life.

(PS: är du nyfiken på hur vi jobbar strategiskt med till exempel content marketing, konverteringsanalys och social media, kontakta Hanna Elfvin)