Fem år av filmproduktion på KANPer och Sebastian berättar om hur allt tog sin början

per och Sebastian

Ett halvt decennium har gått sedan produktionsbolaget CR Film, med filmfotografen Per Slagbrand och regissören Sebastian Brännström, blev en del av oss. Under åren har de framgångsrikt byggt upp ett team av experter inom filmproduktion, och därmed fulländat vårt fullserviceerbjudande inom digital kommunikation och marknadsföring. Vi satte oss ner och pratade med Per och Sebastian om hur allt tog sin början, hur livet är på KAN, och framtiden.

När Per och Sebastian slår sig ner i mötesrummet Cherry kommer de direkt från filmteamets veckomöte. ”Vi brukar börja med att bara höra hur läget är med alla och hur helgen har varit. Sen kikar vi på vad som kommer i veckan, vilka projekt som ligger, och om det är något alla behöver veta” säger Per.

Och koordination behövs – sen pågarna, som träffades under studier på Malmö universitet, värvades till KAN för att driva utvecklingen av filmteamet har sju kollegor tillkommit. Idag består teamet av elva personer.

”KAN kom till oss och berättade att de såg en ökad efterfrågan på film och rörlig bild. Vi kände Anna och Helen (People & Culture managers på KAN) lite sen tidigare, så de visste vilka vi var och trodde vi skulle passa in på KAN” säger Sebastian.

Helt nytt, men ändå inte

Då, för fem år sedan, kände Per och Sebastian att de var på en bra plats med CR Film. Men att bli en del av något större skulle ge möjligheter att, utöver mer tid till kreativt filmskapande, också ta vidare konceptutveckling i andra format, som sociala medier och foto, och därmed få ut mer av filmproduktionen med strategisk uppbackning.

Men, vad var då det där större sammanhanget KAN?

”Egentligen visste vi inte så mycket om KAN. Vi hade varit där på något evenemang, men inte mycket mer än det. Så, eftersom vi trivdes väldigt bra med vårt eget var det viktigt att det kändes rätt om vi nu skulle bli en del av något annat. För vår erfarenhet av byråvärlden var att den inte alltid är den snällaste, med mycket vassa armbågar och onödig intern prestige” säger Per.

Per och Sebastian hörde sig för om KAN med andra och pratade också mycket med KAN. Ganska direkt kändes det just så rätt som det behövdes för att ta steget. Och visst infriades känslorna när de klev in genom porten på Stortorget i Malmö.

”Redan då, för fem år sen, var idén om Working with friends väl förankrat i organisationen, och vår uppfattning från första dagen var att det verkligen efterlevdes av alla. Det var liksom ingen som riktigt verkade känna ett behov av att slå sig för bröstet eller armbåga sig fram. Det gillade vi starkt och kände att vi kunde identifiera oss med” säger Sebastian. ”Samtidigt”, fyller Per i, ”har vi alltid arbetat hårt för att ta CR Film dit vi ville, och att komma in i ett sammanhang med lika ambitiösa kollegor kändes väldigt bra.”

Social overload och frigjort filmskapande

På frågan vad som varit den största omställningen från att verka som eget bolag till att bli en del av KAN återkommer både Per och Sebastian till storleksskillnaden. ”Det sociala blev en ganska stor omställning. När vi gick från att ha varit ett fåtal till att bli många blev det ju naturligtvis ett stort socialt påslag. Första tiden tog det mycket energi, dels för att lära känna alla, dels för att vi såklart ville visa att vi kunde bidra med något” säger Sebastian.

”Men som vi pratade om innan”, fortsätter Per, ”var ju sammanhanget så stöttande och atmosfären så välkomnande att vi ganska snabbt kände oss som en naturlig del av KAN.

”Att ingå i ett större sammanhang innebar också en ny nivå av planering, vilket Per och Sebastian berättar tenderade att bli lite ad-hoc som egenföretagare. Den omställningen tog ett tag, men idag ser de stora värden med det.

”När du är ett mindre bolag kan det bli mycket stress och du kan bäva för att bli sjuk. Här går det att sprida ut ansvaret och hitta lösningar. Och jag har faktiskt börjat se planeringen som lite av en räddning att inte jobba allt för mycket mer än vad jag faktiskt ska” säger Per.

När frågan kommer om Per eller Sebastian har varit med om något på KAN som delar in tiden i ett före och efter, något extra minnesvärt, blir det inte en specifik händelse eller situation de landar i. ”En stor grej för mig är att KAN verkligen ger oss förutsättningar att ge 100 %. Vi har teknisk uppbackning, men också kollegor från andra team som kan hjälpa till med storytelling och koncept. Just tillgång till bra teknik och kompetenta bollplank vågar jag nog säga att de flesta som jobbar med film drömmer om” säger Sebastian. ”Ja, det har liksom blivit någon typ av frigörelse inom vårt arbetsområde. Borta är det som motarbetar oss, och i stället har vi all support vi behöver för att göra grym film, till exempel produktionsledare som styr upp projekten så att det inte landar på kreatörerna” säger Per.

Välmående, effektivisering och trendkänslighet

Framöver siktar Per och Sebastian på att strukturen och de processer som de satt upp för filmteamet ska bli ännu effektivare. Men också att de som team ska må bra och värna om varandra.

”Det är så lätt att bara köra på och känna att man klarar allt, för att egentligen bara ta smällen senare. Vi vill kunna fokusera ännu mer på bitar som berör hälsa och välmående, både för att vi själva ska må bra, och för att kunna leverera riktigt bra produktioner inom våra kundsamarbeten” säger Per.

De poängterar också vikten av att fortsatt vara lyhörda mot trender för att hitta nya vägar framåt. ”Även fast vi är ganska stora och har kapaciteten att göra avancerade produktioner ser vi att det kan finnas stora värden i att göra det där enkla. Liksom bara slänga upp kameran på axeln och filma. Vi tror att det kommer bli mer populärt med innehåll som känns verkligt, och inte så regisserat” säger Sebastian.

När vi har pratat en stund får samtalet en naturlig slutpunkt: på bordet lyser telefonerna upp och börjar vibrera. Den första av hållpunkter som avhandlades på veckomötet verkar ha kommit. Tack för pratstunden och åren, grabbar! Ser fram emot många fler.

Är du nyfiken på hur ett filmprojekt kan se ut?

Se hur vi skapade film och cinemagraphs för Orrefors och KostaBoda

Vill du ha hjälp med att visualisera ditt varumärke?

Låt oss hjälpa er med filmproduktion!