KAN tipsar om UX: Missar, myter och nyttiga fakta

UX står för “User Experience”, dvs användarupplevelse. I praktiken innebär det vilken upplevelse vi får när vi interagerar med en digital produkt eller tjänst. Vi påverkas av flera faktorer, som funktionalitet, formspråk och språkets tonalitet. Men framför allt av hur dessa tre faktorer samverkar.

En vanlig missuppfattning är att UX är detsamma som användarvänlighet. Men att en sajt är användarvänlig garanterar inte att någon vill använda sajten – och det är här UX, upplevelsen av sajten, kommer in.

Men vad är då en bra upplevelse? Eller kanske man istället ska prata om en relevant upplevelse? Vi har samlat några användbara tips!

”UX är något man kan stoppa in i slutet av projektet.”
Arbetet med UX ger förutsättningarna för den digitala lösning man ska bygga och det måste därför vara utgångspunkten för de flöden, den design, de funktioner och de texter man ska skriva. Efterkonstruktioner är sällan bra. Däremot kan man med fördel göra granskningar av befintliga sajter för att hitta möjligheter för optimering och förbättring.

”Användare använder alltid lösningen som det är tänkt.”
Troligen använder inte alla dina användare din lösning ”på rätt sätt”. I alla fall inte rätt utifrån hur du som företag vill att de ska agera. Och då kanske det är bättre att anpassa sig efter hur användarna faktiskt vill interagera med dig? Användartester är ett bra sätt att utvärdera flöden och beteenden.

”Användare läser på webben.”
Dagens digitala användare läser på webben, ja, men inte i närheten av så mycket som företagen tror eller hoppas. Normalanvändaren är stressad och läser selektivt, och undersökningar pekar på att användare endast ”har tid” att läsa 20% alla ord på en sida. Texterna behöver därför optimeras för användarnas beteende.

”Funkar det för Apple så funkar det för mig.”
Att kopiera ett vinnande koncept kan ju tyckas enkelt, men funkar sällan i praktiken. Kontexten är A och O. Vad är det för produkt man säljer, hur ska användarna agera och vilka informationsbehov har de?

”Lägg allt innehåll högst upp på sidan så att man slipper skrolla.”
Man behöver inte vara livrädd för skrollen, tvärtom finns det massor av undersökningar som visar att vi inte har något problem med att skrolla. Det finns dessutom ett antal knep för att få folk att skrolla, med hjälp av visuella indikationer. Det kan till exempel vara ”avklippt innehåll”, pilar eller andra hjälpmedel som leder ögat (och användaren) nedåt på sidan.

”Karusell på webbsajter är en konverteringsdödare.”
Man förleds gärna att tro att karuseller är coola och behändiga – och dessutom ett smart sätt att få plats med mer innehåll högt upp på sidan. Tyvärr funkar de sällan, eftersom användare helt enkelt inte ser dem. Man uppfattar dem i vanliga fall som en stor banner och fortsätter ner på sidan. När det gäller autospelande karuseller tröttnar oftast användare och fortsätter nedåt av den anledningen (då vi har en tendens av att vilja vara i kontroll). Eventuella erbjudanden längre fram i karusellen missas därför oftast helt.

”Färre klick är alltid bättre!”
Likväl som vi lärt oss skrolla har vi lärt oss klicka. En uppdelning av en lång sida i flera pedagogiska delsteg kan vara mycket bättre. Allt beror på situationen och på hur tydlig man är mot användaren.

Detta var sju tips kring UX. Fler tips och exempel kan du läsa i den här presentationen som Oscar Olin, AD, och Jonas Dahl, UX-designer, presenterade i sin helhet på KAN’s frukostmöte i höstas.