KAN säljer Malmö med film

När Malmö Turism ville marknadsföra Malmö som ett coolt resmål för unga vuxna från Londonområdet, Berlin/Hamburg och Köpenhamn, valde de film som medium och KAN som partner.

Film lockar hipster travellers

För att locka hit en ung, hipp och kräsen målgrupp valde Malmö Turism att ta fram två filmer som visar upp delar av Malmö som inte vanligtvis förekommer i turistmarknadsföringen. Man vill ha ett ärligt och nära tilltal med dokumentär känsla, samtidigt som innehållet skulle vara lockande för tittaren.

Så vad är lockande för den här målgruppen som vill röra sig på de platser där malmöborna själva hänger? Vi vet att många reser till Malmö för våra många restauranger (fler per skalle än någon annan stad i Sverige, och rätt så framåt). Vi vet också att många samlas i Malmö för det goda innovationsklimatet. Så voilá – där hade vi våra två teman.

Our Malmö – Your Malmö

KAN har stått för manus och produktion för filmerna som följer två malmöbor i deras vardag – Lykke von Schantz, industridesignern som utvecklat den kombinerade cykelbarnstolen/barnvagnen Påhoj, och Andreas Dahlberg som är chefskock på Bastard. Malmös stadsdelar och arkitektur finns med som en stämningsfull fond, snarare än som en huvudperson. Konceptet Our Malmö – Your Malmö har vi medvetet hållit öppet för flera historier – det finns ju så mycket bra här i våra hoods.

Hurra för mer rörligt

Filmerna kommer uteslutande att spridas i sociala kanaler. Vi är glada för att den rörliga trenden kommer allt starkare och att filmerna blir både fler och bättre. Det passar oss, som själva satsar inom det rörliga. Och dessutom älskar storytelling. Och Malmö.

Ta en titt på filmerna här