One site fits all

Ny lösning för Ikano Retail Centres köpcentrumsajter

Hur gör man när man har en organisation som består av olika köpcentrum runt om i Sverige, med helt olika varumärken och profil; men som har det gemensamt att de har stort behov av modern och kostnadseffektiv digital kommunikation med såväl konsumenter som hyresgäster? Det var denna utmaning Ikano Retail Centres kom till KAN med i vintras.

Lösningen blev ett helt nytt sajtupplägg enligt ”white label princip”. Vi skapade en gemensam, neutral grundplattform med alla funktioner som behövs för det enskilda centrumet, och där varje köpcentrumsajt kan få ett varumärkesspecifikt ”skin”. För att kunna skapa den neutrala plattformen gjordes ett grundligt förarbete tillsammans med representanter från flera olika köpcentrum. Utöver användarbehoven fanns dessutom en rad tekniska förutsättningar att ta hänsyn till, som t ex att lösningen skulle utvecklas på senaste versionen av EPiServer och självklart vara responsiv. En viktig del i arbetet var att redaktörerna skulle kunna skapa varierade och trevliga sidor utifrån deras köpcentrums förutsättningar och behov. Vi använde därför EPiServers flexibla Blocks-funktionalitet för att kunna skapa varierade och flexibla ”mallar”.

Varför är detta upplägg så smart då? Jo centrumledningarna runt om på de olika köpcentrumen är ganska små organisationer och de behöver sajter som dels är smidiga att arbeta med, dels kostnadseffektiva att sätta upp. Genom en gemensam plattform med likadana KPI:er finns det dessutom stor möjlighet att jämföra och utbyta erfarenheter mellan de olika köpcentrumen och därmed gemensamt förbättra sin kommunikation.

Projektet med den nya gemensamma lösningen initierades i samband med att Ikano Retail Centres nya köpcentrum i Kungens Kurva i Stockholm behövde verktyg för den digitala kommunikationen. De blev därför först ut att använda det nya upplägget och sajten lanserades i samband med invigningen av köpcentrumet i april. Stockholmsbaserade byrån Søder ligger bakom varumärket och kommunikationen för Kungens Kurva Shoppingcenter och vi utformade därför sajtens skin i nära samarbete med dem. Implementationsfasen hade en tajt tidplan, totalt endast sex veckor, och förutom grundplattform och anpassning av skin hjälpte vi även till med framtagning och publicering av innehåll.

Ikano Retail Centres är en del av Ikanos affärsområde Fastigheter och Ikano Retail Centres skapar tillsammans med IKEA attraktiva köpcentrum och volymhandelsplatser i Norden.