Ett år med E.ON

KAN utsågs i början av 2016 till E.ONs nya digitalbyrå. Så här snart ett år senare, vad har hänt egentligen? Vi kollade läget med Jonas Ekelius Persson, som är KANs kundansvarige för E.ON:

”En hel del! Omedelbart när avtalet var på plats körde vi igång med ett flertal konkreta uppdrag från en backlog som var i starkt behov av omedelbar action, och mot en ambitiös plan för året. Uppstarten blev väldigt bra, med en mängd olika roller och projekt uppe i hög marschtakt på endast någon vecka. Under året har vi lagt i ytterligare ett par växlar och sammantaget har det varit kul och händelserikt, och vi har haft flera väldigt fina samarbeten med ett antal olika E.ON-team.”

Här följer ett litet axplock ur årets projekt.

Temat för den stora vårkampanjen var solenergi och E.ON introducerade då begreppet solfarmare. Det handlade om att hitta personer med rätt förutsättningar att få solpaneler installerade på sina tak, vilket även i ett land som Sverige mycket väl kan vara en möjlighet. Vi blev introducerade till paret Lars och Ingegärd som varit solfarmare – och alltså producerat sin egen el – i många år redan. KAN hjälpte E.ON att ta fram alla digitala enheter för denna kampanj. Vi skapade även nya sidor på e.on.se. Under vintern har kampanjen om solfarmare fortsatt, och vi har kunnat se hur Lars och Ingegärd använt sin egenproducerade solenergi till att tända tusen juleljus ackompanjerat av blinkande laser och Avicii.

E.ON :agile var också ett av vårens projekt. :agile är en accelerator som dels ska hjälpa startups med tydlig energikoppling att växa, och dels stärka E.ONs innovationskultur. KAN tog fram en webbplats för satsningen och hjälpte även till med tankar kring lanseringkampanjen.

Energirådgivning är en tjänst som öppnade på eon.se i höstas. KAN tog fram webbsidorna som informerar om tjänsten och ger möjlighet att boka att boka ett personligt samtal med en energirådgivare.

I december lanserades E.ON-appen, vilken ska ersätta den gamla 100Koll-appen och på sikt samla en rad andra appars funktioner under samma paraply. Appen finns för både iOS och Android, och ger E.ONs kunder koll på sin förbrukning och sina fakturor. App-användarna kan också se när det är planerade strömavbrott. KAN hjälpte E.ON att ta fram både ett internt samt externt lanseringskoncept och det innebar bland annat information på eon.se, roll-ups, events på plats hos E.ON, filmer och printat material.

En första version av Avbrottsinformation via position är också lanserad. Här gäller uppdraget UX, design, copy och frontend-utveckling. Den kompletta versionen kommer att användartestas i början av 2017, vilket vi också hjälper E.ON med genom vår egen testpilottjänst.

Och, som en röd tråd har vi under hela året arbetat kontinuerligt med gränssnittsutveckling på plats hos E.ON i Malmö. KANs utvecklare har bland annat ingått i utvecklarteamen som jobbat med tjänster för eon.se och eon.dk, samt Mina Sidor.

Kjetil Vetlejord, Head of Digital Market Solutions hos E.ON, sammanfattar året så här:

”Vi är jättenöjda med KAN och det arbete de gjort. De håller hög strategisk höjd, samtidigt som de är skönt pragmatiska i sin inställning. De är lätta att jobba med och krånglar inte till saker och det gör det enkelt för oss att komma framåt med den ambitiösa plan vi har för E.ONs digitala närvaro.”

Mycket mer är på gång under 2017. Vi kan inte avslöja alltför många detaljer, men service design och kundupplevelse är centralt för det arbete vi gör tillsammans med E.ON. Under året kommer det att märkas i nya gränssnitt och nya tjänster inom ramen för både eon.se och Mina Sidor.

Plus en del annat kan vi lova, så håll utkik på eon.se!