#mlmOp + KAN = sant!

För första året arrangeras nu under sommaren Malmö Open – #mlmOp – ett initiativ där 20 gymnasieelever får praktikplats på företag och organisationer som verkar inom kommunikationsbranschen. Syftet med #malmOp är att arbeta för större mångfald i den relativt homogena kommunikationsbranschen och samtidigt öppna dörren för ett framtida yrkesliv för några av stadens ungdomar. Vi på KAN är stolta värdar för fem av dessa ungdomar som man kan se på bilden ovan: Vera, Christofer, Linnea, handledaren Henrik, Jennifer och Mathieu.

#mlmOp bygger på mångfaldsprojektet Stockholm Open – numera #sthlmOp – som startade för tre år sedan. Konceptet har varit mycket omskrivet och flera städer runtom i världen har hakat på och utvecklat sina egna initiativ. Turen har nu kommit till Malmö. Initiativet drivs av Malmö Stad och de 20 ungdomarna har av Kulturförvaltningen fått riktiga uppdrag att arbeta med.

“Det är vårt ansvar att locka alla typer av Malmöbor till våra verksamheter och arrangemang. Vi har gett gymnasieeleverna uppdrag som bygger på riktiga utmaningar vi står inför t.ex. hur ska nya målgrupper upptäcka våra bibliotek och hur kan vi locka fler evenemang till Malmö”, säger Dick Fredholm, kommunikationschef på Malmö Stads Kulturförvaltning.

Våra ungdomar här på KAN har som uppdrag att arbeta med marknadsföringen av Sommar på Ribban. Till sin hjälp i arbetet har de en studenthandledare och förstås hela KAN som stöttar och hjälper. Två personer som varit lite extra engagerade som mentorer är två av våra strateger, Klas Tjebbes och Kristoffer Åkesson.

“Det känns kul och inspirerande att ha fått förstärkning av några smarta och nyfikna ungdomar under ett par veckor. Redan under de första dagarna har vi haft flera intressanta diskussioner kring hur man kan ta sig an ett uppdrag som detta och lärt oss saker av varandra. Vi ser redan nu fram emot presentationerna”, säger Klas och Kristoffer.

Under tre veckor kommer praktikantteamen att arbeta strukturerat med sitt uppdrag för att sedan presentera sitt koncept för Malmö stad och de andra deltagarna. Förutom KAN deltar Media Evolution samt byråerna FEW och ID Kommunikation i initiativet.

Läs mer:
Pressrelease: http://www.mynewsdesk.com/se/malmo/pressreleases/3000-unga-malmoebor-goer-avtryck-i-arbetslivet-2025566

Artikel i Resumé: https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/06/12/arets-stockholm-open-ar-igang/