KAN tipsar: Millennials -
så funkar de!

Generation Y, Millennials, Digital Natives – det vill säga de unga vuxna som är födda någonstans i början på åttiotalet till millennieskiftet – är USAs största generation genom tiderna. Och de är här nu – redo att konsumera allt från nöje, spel till vardagstjänster, kapitalvaror och lättrörliga konsumentvaror. De är födda med internet och mobilen i handen – deras digitala beteende kommer att forma och sätta en standard för oss alla. De engagerar sig i och identifierar sig med varumärken i mycket höge grad än tidigare generationer.

Här följer några tips om hur denna intressanta målgrupp funkar:

Hur tänker de?
Den här generationen har ett uppdämt behov av att få göra sin röst hörd och få bekräftelse. De är proffs på att nå igenom mediabruset och vet exakt vad som krävs för att nå sin publik i sociala medier. Millennials har inga problem med att dela med sig av personliga data – tvärtom hjälper det dem att få relevant information tillbaka. De är öppna för förändring, intresserade av långsiktig hållbarhet och kräver feedback och fullständig transparens både av varumärken, företag samt sin arbetsgivare.

Varumärken måste stötta nya värderingar
Som företag är det viktigt att du förstår dem – deras liv och behov, vad de gillar och inte gillar. Du behöver lyssna och skapa dialog med dem och om du gör ett misstag – erkänn det. Ta kontroll över diskussionen och ditt varumärke i de kanaler där dialogen förs. Det ger dig information som du kan använda för att ge en bättre service och leder till engagemang och lojala fans. Din kommunikation behöver vara engagerande, ärlig och autentisk för att lyckas mot den här målgruppen. Exempelvis har användargenererat innehåll ett mycket högt värde, man litar på sina gelikar i högre grad än auktoriteter.

Mobilen – en förlängd arm
Mobilen är Millennials huvudplattform. Hela 93% i målgruppen har en smartphone och de använder den till allt, hela tiden. 87% säger att de alltid har mobilen inom räckhåll och 80% sträcker sig efter mobilen det första de gör på morgonen. Företag och varumärken som hittar vägar fram till målgruppen via mobilen har därför allt att vinna. Det kan vara allt från smidig betalning, kundservice, pushnotiser och erbjudanden. Millennials vill bli påminda om och ta del av erbjudanden från företag som de själva valt att ha en dialog med. Smidigt och tillgängligt är nyckelord och att med sig som marknadsförare.

Skapa världens bästa kundtjänst
Millennials är utmärkta ambassadörer för ditt varumärke, men du måste förtjäna det. Räkna med att Millennials delar med sig oavsett om det är hiss eller diss. Kanske ska du anställa någon från den här generationen för att berika din kundtjänst? De här personerna har varit aktiva på sociala forum sedan dess ursprung. De kan vara perfekt lämpade att jobba med kunddialog eftersom de vet precis hur man hanterar kritiska inlägg.

Nyhetskonsumtion
Millennials konsumerar nyheter främst genom sociala kanaler det ska vara korta sammanfattade nyheter på ett par rader. Hela 61% av Millennials får sina politiska nyheter via Facebook, som är en viktig källa för opinionsbildning.

YouTube & TV-TV
Youtube smäller högre än sk ”TV-TV” (dvs den vanliga linjära TV:n), som bara används när Millennials vill slappa och inte interagera. 30% tittar dagligen på Youtube och under veckan tittar 56% på något via Youtube. Youtube upplevs som transparent och nåbart och man tilltalas av frekvensen och direktheten. Second screen-beteendet är utbrett i målgruppen: både sociala postningar och shopping sker i hög grad samtidigt som man tittar på TV. Vilket inte minst avspeglas i e-handeln som ökat med 29% under 2014.

Detta var några viktiga insikter kring målgruppen Millennials. Lite fler exempel kan du läsa i den här presentationen som våra projektledare Eva Sara Tottmar och Josefin Sandberg Morén presenterade i sin helhet på KAN’s frukostmöte i juni.