KAN tipsar: Digitala Designtrender 2016

Vilka digitala designtrender kommer att gälla under året som kommer? Häng med på vår spaning, en slideshow hittar du längre ner på sidan!

Färger
Färg är ett tydligt kommunikationsmedel eftersom det är enkelt och kraftfullt. Färg påverkar vår uppfattning om ett föremål och kommunicerar en känslomässig energi som skiljer sig från kultur till kultur. 2016 är året som spås vibrera av färg i djärva kombinationer – tänk mer RGB än CMYK och du är hemma. Årets färg från Pantone.

Fototrender
Årets fototrender är blixtljus, kombinerade komplicerade mönster, tatueringar som skymtar fram i vardagliga situationer, svart vita bilder, hästar i alla dess former (en symbol för frihet), solreflekterade bilder i bästa beachstuk, palmer och stillbilden fångad ur det rörliga.

Illustrationens renässans
Illustrationen är på frammarsch, det är perfekt för att förklara fakta och visualisera en röd tråd men också toppen i den digitala kanalen då den är smidigt skalbar.

Djärv typografi
En påfallande trend inom den digitala kanalen är den visuellt djärva och kraftfulla typografin. Just nu arbetar både Adobe och FontArk med utvecklingen av typsnittseditorer som gör det lättare att tweeka och justera ett befintligt typsnitt till sitt eget och med det kommer kunskapen i att hantera typografi som en grafisk attribut bli efterfrågad och uppskattad. I takt ned att antalet HD-skärmar ökar hos konsumenternas ökar, ökar också möjligheten för designers att tryggt använda seriftypsnitt i sina digitala projekt. Fortfarande kommer san-serifen vara den mest förekommande i den digitala kanalen.

Logotyptrender
* Monogram – en typ av namnchiffer som består av en eller flera personers initialer, förkortningen för ett företag eller dylikt, ofta i konstnärligt stiliserad form.
* Ikonografi – med nyvunnet ursprung i emoji kulturen
* Handgjort, handskrivet för en elegant touch
* Tonade element i minimalistisk tappning för ett modernt och trendigt uttryck
* Negativ yta – intressant och unikt

Upplevd interaktivitet & berättarkonst
Många av de digitala trenderna är sprungna ur teknisk innovation och användarens behov. Ur tänket ”mobile first” föds väl tilltagna klickvänliga ytor och stora knappar inte bara i mobilen, surfplattor utan även i desktop versionen. Det betyder undergången för rena textlänkar som är näst intill oklickbara i mobilvy och kommer så småningom kännas onaturliga i desktop eftersom vi vill ha samma upplevelse oavsett plattform. En annat hett ämne är de evigt scrollande sidorna, även det ett arv från ”mobile first” och som fungerar särskilt väl för webblösningar som lockar till interaktion genom story-telling. Innehållet leder användaren ner i strukturen via en osynlig röd tråd, ofta uttryckt i illustration, copy, bild, bakgrunder, CTA och film. Du kan också inom samma ramverk efterlikna en flersidig sajt genom att bryta upp innehållet I sektioner genom färger och call-to-actions i tydliga block.

Cinemagraphs
Vi har sett dess framfart på sociala medier men också i en absolut mer blygsam kanal, nyhetsbrev. Cinemagraphs bygger på att någon detalj ur stillbilden är satt i rörelse, en reflektion, yrande pudersnö eller ett plagg som veckas i vinden. Effekten ger en vilsam men illusionistisk touch till helheten och är samtidigt ett bra och effektivt sätt att få ut rörlighet utan att användaren behöver invända långa nedladdningstider. Tips: prova Flixel.

Med fokus på detaljerna
I takt med att beställaren har ökad kompetens inom den digitala kanalen för att kommunicera och att bygga starka varumärken höjs ambitionsnivån och fram växer ett naturlig fokus på detaljerna. Vi pratar bla om mikrointeraktioner som hjälper mottagaren att göra en eller flera olika saker, tex kommunicera en status, eller se resultatet av/få återkoppling på en åtgärd. Mikrointeraktioner en viktig näst intill osynlig värdeskapare, en nyckel till en förbättrad användarvänlighet parallellt med att ge en god känslomässig upplevelse. Överväg funktionen med omsorg och låt varje interaktion ha en mänsklig touch. De ska hjälpa till, uppmana, rekommendera och konfirmera besökarens interaktion med den digitala lösningen.

Pop-ups
Pop-upen gör comeback! I sin 2016-form är pop-up formulerat som ett erbjudande, en rabatt i utbyte mot att gå med en e-postlista eller bli en följare. Pop-up fönster kommer förmodligen inte kommer att dyka upp varje gång du besöker en sida och i vissa fall, måste du till och med vidta en viss åtgärd, som rullning, för att visa rutan.

Exempel och mer detaljer hittar du i nedan presentation eller på SlideShare. Dragningen presenterades i sin helhet av KAN's Art Director Lia Eriksson på KAN's frukostmöte i januari.