KAN tipsar: Allt du behöver veta om Instagram

400 000 000 användare kan inte ha fel – Instagram är hett. En av anledningarna är förstås de nya möjligheter som annonseringen ger för marknadsförare här i Sverige. Men vad behöver man veta om Instagram för att kunna utnyttja denna plattform på bästa sätt? Här är några tips!

Instagram idag är Sveriges andra största sociala plattform, näst efter ägaren Facebook. Hela 22% av svenskarna använder Instagram dagligen. Den typiska användaren är en kvinna i 20-årsåldern, men även män finns på Instagram, särskilt de yngre. Med andra ord, har man ett varumärke eller ett budskap som riktas mot personer 15-40, i synnerhet kvinnor, finns det en stor potential på Instagram.

Men för att verkligen nå den målgruppen krävs det en del av ett varumärke för att nå fram. Instagram är ett visuellt medium som bygger på det kreativa uttrycket. För att lyckas behöver man ha innehåll som passar helt enkelt. En bra Instagrampost:
* Är berörande (och inte överdrivet säljande)
* Är visuellt utmanande (och inte tråkigt eller ointressant vinklad)
* Visar varumärkets personlighet (och inte bara är företagspolitiskt korrekt)
* Är naturlig (och inte tydligt stajlad och ”filtrad”)

Idag ser vi tre primära typer av poster på Instagram:

Enstaka poster, dvs poster där varje bild står för sig. Detta är den vanligaste typen av post, och som företag är det viktigt att ha en genomtänkt och stringent taktik för vad man postar så att kontot som helhet ger ett bra sammantaget intryck.

Kreativa sätt att utnyttja plattformen ser man då och då. Det har varit ett sätt att göra ett avtryck i Instagram-communityn, inte minst innan annonsformaten tillkom. Det har varit ett sätt för många att testa gränserna för plattformen och prova nya vinklar, inte minst kreativt och konstnärligt. Några tydliga teman kan man se kring hur Instagram har utnyttjats (kolla in vår SlideShare nedan för exempel):
* Gamification
* Flödet som canvas
* Rörligt
* Story
* Humor

Annonsformaten har öppnat nya möjligheter för spännande och intressanta lösningar. Idag finns tre format: vanliga photo ads, video ads och Carousel, som är flera bilder horisontellt i samma post. Syftet med annonsformaten är primärt att driva trafik, ladda ner en app eller att bygga kännedom, och annonserna görs med hjälp av Facebooks annonseringsverktyg. Möjligheterna att rikta sina annonser är mycket goda i Instagram och man använder samma sätt att välja målgrupp som man gör för Facebook. När det gäller effekten av annonserna är Instagrams styrka Brand Recall, dvs:
* Kännedom
* Kampanjobservation
* Varumärkespreferens

Resultaten är enligt Facebook generellt mycket tillfredsställande.

Sammanfattningsvis:

Har du…
* en målgrupp som är på Instagram?
* behov av bygga kampanj- och varumärkeskännedom?
* ett bildmaterial och en tonalitet som passar Instagram?
* en bra övrig kanalmix där Instagram naturligt kan passa?
Ja? Då är Instagram något att överväga!

Vad behöver man för att sätta igång?
1. Facebook-konto
2. Business manager / Annonskonto
3. Facebook ”Power editor”
Nej, det behövs inget Instagramkonto

Exempel och mer detaljer kring Instagram hittar du i vår presentation på SlideShare som våra strateger Hanna Elfvin och Johan Wenhov presenterade i sin helhet på KAN’s frukostmöte i december.