KAN tipsar: 6 digitala designtrender 2015

Trender är idag en del av allt som vi upplever och omsätter. Trender är inte till för de få utvalda utan något som majoriteten tar del av och upplever. Därför är trender mer värdefulla än någonsin. Inte minst är det viktigt när det gäller vad vi ser och upplever i den digitala världen – en värld som blir allt viktigare för alla. Idag är inte de digitala kanalernas utseende enbart ett resultat av vad ”analoga trender” dikterar, utan är i allra högsta grad en del av det som driver designtrender framåt och som påverkar såväl traditionell reklam, foto, färgsättningar och typografi.

Här är några axplock av vad vi ser som viktigt för den digitala designutvecklingen under det närmsta året:

1: Stora bilder
Redan 2014 pekade trenden på stora bilder, och vi ser att det är en trend som är här för att stanna. Styrkan i att använda stora visuella ytor för att förmedla känslor är både elegant och kraftfull på samma gång. 2015 arbetar vi mer med att påverka färgtoner, vi arbetar med transparenta plattor och planerar för att bilden ska förstärka och hålla samman helhetsintrycket av våra varumärken snarare än att vara en visuell vilopunkt.

2: Mer film
En viktig trend i de stora bildernas kölvatten är att jobba med video för att förmedla en känsla, kommunicera ett budskap eller erbjudande. Vi pratar inte om traditionella kampanjfilm eller inbakade instruktionsfilmer utan videos som bakgrunder, som budskapsbärare och för att förstärka kommunikationen.

3: Stor typografi
När de visuella intrycken tenderar att påminna om varandra och uttrycken blir mainstream, hur sticker vi då ut? Vi struntar i bilder. I en bakgrundsfri design har vi fördelen av en snabb upplevelse där vi inte är i lika starkt behov av teknisk prestanda. Men även här är det stort som gäller. De senaste fem åren har möjligheterna kring att jobba med typografi i digitala kanaler drastiskt förändrats. Vi har fått ett annat utbud och samtidigt blivit bättre på att ta fram bra kompositioner – idag jobbar vi med digital typografi på samma sätt som vi tidigare har gjort i de mer traditionella kanalerna.

4: One-pagers fortsätter att dominera
I takt med att varumärken blir bättre på att uttrycka sig och förmedla en värdefull, laddad upplevelse samt att vi använder flertalet olika plattformar förändras vårt beteende – vi vill ogärna klicka. Under 2014 har vi vant oss vid uttrycket ”one-pager” på startsidor men nu ser vi att manéret återfinns på undersidor, produktsidor och ”om oss” sidor. Denna design är också tacksam för de allt mer ökande kraven om ”mobile first” och responsiv design.

5: Cards
Kortdesign är ofta utformad med färgade plattor, skuggningar eller ramar och är ett designelement som innehåller en begränsad mängd information som är klickbar till mer information. Kortet expanderas i befintlig vy eller länkar vidare vid klick eller touch till en ny sida eller position – en så kallad entry point. Upplägget är responsivt tacksamt eftersom de är lätta att flöda i både bredd och höjd.

6: Flat design blir standard
Flat-design bygger på idén om att en design inte är komplett förrän alla onödigheter är väck, en ren approach utan skuggor, gradienter eller andra onödiga detaljer. Avskalat, smidigt och enkelt i sann klassisk grafisk formgivningsanda. I flat design handlar det om att hitta kärnan i sitt varumärke. Kommunikationen blir i gengäld tydlig, tillgänglig och ofta kreativt intressantare.

Detta var 6 av de designtrender som vi ser dominerar 2015. Några fler trender, inklusive exempel och några bubblare, kan du läsa i den här presentationen som vår AD Lia Eriksson presenterade i sin helhet på KAN’s frukostmöte i februari.